
Tijdens de onderhandelingssimulaties bij de trainingen voor de Poolse regering kun je heel goed verschillen tussen personen zien en hun communicatie stijl. Zit een meer emotioneel persoon naast een meer rationeel dan zie je dat de persoon met de meer emotionele stijl beduidend meer beweegt dan de persoon met de meer rationele communicatie stijl .
Susan Boyle deed vriend en vijand versteld staan tijdens Britian got talent 2 jaar geleden. Dit kwam onder andere door dat ze totaal niet leek op wat de gemiddeld mens als stereo type in zijn hoofd heeft bij een goede zangers. Echter ze deed nog iets anders dat een groot onderscheid maakt tussen een zeer goede en een aardige zangers ……. ? Wat ze deed was dat ze op het juiste moment de juiste non-verbale communicaties (emoties ) laat zien. Dat maakte haar top en dat ze je raakt. Ook voor een goede acteur is dit essentiĆ«le, doet hij het niet dan word het niet veel. Klik op link om het nog eens goed te bekijken http://www.youtube.com/watch?v=RxPZh4AnWyk
Wat extra opviel de laatste keer dat ik in Polen was dat de mensen iedereen zijn handen gebruikt als deze spraak om zo zijn punt meer kracht bij te zetten. Lijken we dan toch meer op de Italianen.

In Polen heb ik nu 7 trainingen gegeven van 3 dagen. De een wat beter ander wat minder, je stelt wat bij om het nog beter te maken. Uiteindelijk was er dan de 7de trainingen waarin alles liep zoals het gepland was de groep deed goed mee was altijd mooi op tijd wat vaak niet zo is etc. Optimaal dus, nu denk dat is goed voor de evaluatie maar nee hoor geen onderscheid of nauwelijks met een training die ik als matig vervaarden. Heeft Tom Peters toch gelijk met “The only thing that counts is perception”

Benen geven je een aardig in druk wat er in het persoon gebeurt dus ik zeg altijd let op de benen in mijn training. Ook tijdens een van mijn laatste trainingen was er iemand die non-verbale boven de tafel liet zien dat ie klaar was afwezig gappen etc. Onder de tafel maakte zijn benen een onrustig beweging die anders was dan je normaal ziet het leek erg veel van lopen. En ja bij de volgende pauze ging ie er vandoor.